Wady wzroku, a prawo jazdy.

30 marca, 2025

Wady wzroku a prawo jazdy – kompleksowe omówienie problemu

Prowadzenie pojazdu mechanicznego to czynność wymagająca precyzji, uwagi oraz prawidłowego postrzegania otoczenia. Wady wzroku, nawet te z pozoru drobne, mogą stanowić istotne zagrożenie w ruchu drogowym. Przepisy prawa jasno regulują wymagania dotyczące ostrości wzroku kierowców, określając tym samym, które osoby mogą legalnie prowadzić pojazdy, a które powinny korzystać z odpowiedniej korekcji wzroku lub muszą zrezygnować z prowadzenia samochodu.

1. Wady wzroku – ogólne omówienie

Do najczęściej spotykanych wad wzroku należą:

  • Krótkowzroczność (miopia) – wada polegająca na ostrym widzeniu z bliska i rozmytym widzeniu przedmiotów odległych. Może stanowić zagrożenie przy szybkiej ocenie sytuacji drogowej, szczególnie przy słabszej widoczności lub przy wyprzedzaniu.
  • Dalekowzroczność (hyperopia) – wada odwrotna do krótkowzroczności, powoduje niewyraźne widzenie przedmiotów bliskich. W niektórych przypadkach może również prowadzić do szybkiego zmęczenia wzroku.
  • Astygmatyzm – powoduje zaburzenia ostrości widzenia, polegające na rozmyciu obrazu zarówno z daleka, jak i z bliska, szczególnie w przypadku intensywnych źródeł światła (np. reflektory innych samochodów nocą).
  • Prezbiopia (starczowzroczność) – naturalne pogorszenie ostrości wzroku pojawiające się z wiekiem, najczęściej po 40. roku życia.
  • Zaburzenia widzenia przestrzennego oraz zaburzenia widzenia barwnego – mają wpływ na percepcję odległości i interpretację sygnalizacji świetlnej.

Każda z wymienionych wad może, przy braku odpowiedniej korekcji, negatywnie wpływać na bezpieczeństwo na drodze.

2. Wymagania prawne dotyczące wzroku kierowców w Polsce

Rozporządzenie Ministra Zdrowia jasno precyzuje, jakie wymagania zdrowotne powinni spełniać kandydaci na kierowców oraz osoby ubiegające się o przedłużenie uprawnień.

Zgodnie z obowiązującymi w Polsce przepisami (Rozporządzenie Ministra Zdrowia w sprawie badań lekarskich kierowców):

  • Kierowca kategorii A, A1, A2, AM, B, B1, B+E i T musi mieć ostrość wzroku co najmniej 0,5 (5/10), jeśli badany jest obojgiem oczu, lub w przypadku znacznej różnicy pomiędzy oczami, minimum 0,5 na jednym oku przy użyciu okularów korekcyjnych lub soczewek kontaktowych.
  • Kierowcy zawodowi (kategorie C, CE, C1, C1E, D, D1, D+E, D1+E) muszą mieć ostrość wzroku minimum 0,8 na lepszym oku oraz minimum 0,1 na słabszym oku (z korekcją).

W przypadku istotnych problemów zdrowotnych, takich jak ograniczenie pola widzenia poniżej wartości minimalnych (tj. poziomy zakres pola widzenia musi być co najmniej 120 stopni) lub poważne zaburzenia widzenia zmierzchowego, może nastąpić odmowa wydania lub przedłużenia prawa jazdy.

3. Korekcja wad wzroku – okulary czy soczewki?

Osoby z wadami wzroku, aby spełnić wymagania prawa i zapewnić bezpieczeństwo na drodze, mają obowiązek stosowania odpowiedniej korekcji wzroku. Możliwe formy korekcji obejmują:

  • Okulary korekcyjne – tradycyjna metoda korekcji, preferowana przez większość kierowców. Przy stosowaniu okularów istotne są regularne kontrole i aktualizacja recepty. Kierowca powinien mieć przy sobie zapasową parę okularów na wypadek ich uszkodzenia.
  • Soczewki kontaktowe – alternatywa dla okularów, szczególnie korzystna w przypadku wysokich wad wzroku, gdy okulary mogą ograniczać pole widzenia kierowcy lub powodować dyskomfort. Osoby noszące soczewki muszą mieć możliwość natychmiastowej korekcji za pomocą okularów, w przypadku utraty lub podrażnienia soczewek.
  • Korekcja chirurgiczna (laserowa korekcja wzroku) – coraz bardziej popularna metoda korekcji wad wzroku, dająca trwałą poprawę widzenia. Po przeprowadzeniu zabiegu konieczna jest konsultacja z lekarzem specjalistą oraz okres rekonwalescencji, po którym możliwe jest ponowne przystąpienie do badań lekarskich dla kierowców.

4. Konsekwencje jazdy bez odpowiedniej korekcji wzroku

Brak wymaganej korekcji wzroku podczas prowadzenia pojazdu to nie tylko zagrożenie dla zdrowia i życia kierowcy oraz innych uczestników ruchu, ale również ryzyko poważnych konsekwencji prawnych. W razie kontroli drogowej policjant ma prawo zweryfikować, czy kierowca stosuje korekcję wzroku zgodną z wpisem w prawie jazdy (kod 01 – konieczność stosowania okularów lub soczewek).

W przypadku stwierdzenia naruszenia przepisów kierowca naraża się na:

  • mandat karny oraz punkty karne,
  • zatrzymanie prawa jazdy, jeżeli funkcjonariusz uzna, że osoba stanowi zagrożenie dla bezpieczeństwa,
  • komplikacje w przypadku wystąpienia szkody komunikacyjnej – brak wymaganej korekcji wzroku może powodować trudności z wypłatą odszkodowania z polisy OC/AC.

5. Zalecenia dla kierowców z wadami wzroku

Kierowcy z wadami wzroku powinni pamiętać o regularnych badaniach okulistycznych (zalecana kontrola raz w roku) oraz bieżącej aktualizacji parametrów swojej korekcji wzroku. Również osoby, które zauważyły pogorszenie jakości widzenia – np. przy zmierzchu lub podczas jazdy nocnej – powinny niezwłocznie zgłosić się do okulisty.

Podsumowanie

Z punktu widzenia bezpieczeństwa w ruchu drogowym, kwestie związane z wadami wzroku kierowców są niezwykle istotne. Obowiązujące regulacje jasno określają, jakie wymagania wzrokowe należy spełniać, aby bezpiecznie prowadzić pojazd. Regularne kontrole okulistyczne, właściwy dobór korekcji wzroku oraz przestrzeganie przepisów dotyczących wad wzroku przez kierowców przyczyniają się do wzrostu bezpieczeństwa wszystkich uczestników ruchu drogowego.

Informacje kontaktowe

Ośrodek szkolenia kierowców Konrad Żurek
NIP: 6782921526
REGON: 540939609
ADRES: Węgrzce Wielkie 1092
32-002 Węgrzce Wielkie
Numer konta: 05 1090 1665 0000 0001 6145 3229

Plac manewrowy

ul Prądnicka 32, Kraków
Copyright © 2025 - Ośrodek Szkolenia Kierowców Konrad
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram